Wij merken dat veel van onze klanten hier problemen door ondervinden, vandaar dit korte blog met toelichting. Deze problemen hadden voornamelijk te maken met het gebruik van nieuwsbrief diensten zoals Mailblue (Active Campaign) en Mailchimp. Het is goed om eerst te begrijpen welke maatregelen Google allemaal heeft getroffen.
Allereerst heeft Google aangekondigd dat ze strengere authenticatievereisten hebben geïmplementeerd voor e-mails die via hun eigen platforms worden verzonden. Dit heeft specifiek te maken met het versterken van verificatieprotocollen zoals SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) en DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance). Maar wat houden deze termen nou precies in?
SPF (Sender Policy Framework)
SPF is een technologie die wordt gebruikt om e-mail spoofing te voorkomen. E-mail spoofing houdt in dat iemand zich voordoet als iemand anders tijdens het versturen van e-mails. SPF probeert dit te voorkomen door te controleren of het IP-adres van de e-mail die verstuurd wordt overeenkomt met de IP-adressen die zijn toegestaan om mail te versturen namens die domeinnaam. Wanneer een IP-adres niet overeenkomt, wordt de mail gemarkeerd als spam.
DKIM (DomainKeys Identified Mail)
DKIM is een technologie die wordt gebruikt om de echtheid van een e-mail te verifiëren. DKIM geeft e-mail van jouw domein een specifieke “handtekening” mee. Wanneer een email verzonden wordt, kan een ontvangende partij de “handtekening” checken en zien of de e-mail niet onderschept of gewijzigd is. Wanneer de handtekening niet meer overeenkomt weet de ontvangende partij dat de email van een niet geautoriseerde bron vandaan komt.
DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance)
DMARC is een technologie die domeineigenaren in staat stelt specifieke regels in te stellen voor hoe e-mail van hun domein behandeld moeten worden als ze niet voldoen aan de authenticatievereisten zoals SPF en DKIM. Zo kan er dus ingesteld worden dat wanneer een e-mail niet voldoet aan de vereisten, deze volledig geblokkeerd wordt.
Google heeft naast de authenticatievereisten ook hun spamdetectie-algoritme aangescherpt. Dit leidt tot een betere filtering van ongewenste mails en verminderd daarbij de kans dat legitieme mails in je spammap terecht komen. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat jouw verzonden mails voldoen aan de authenticatievereisten.
Voor bedrijven die gebruik maken van diensten die bulkmails verzenden, heeft Google striktere richtlijnen ingeschakeld die ze ook zullen handhaven. Zo checkt Google nu veel beter of de bulkmails wel een duidelijke opt-out mogelijkheid hebben voor de ontvangers. Daarnaast checkt Google ook of de anti-spamwetten nageleefd worden en of de bulkmails geen misleidende titels of inhoud hebben.
Omdat het vaak voor mensen compleet random voelt wanneer een e-mail in de spam beland, heeft Google aangegeven meer inzicht te gaan geven in de prestaties van hun e-mails en eventuele problemen met de bezorging. Dit betekent dat ze gedetailleerde inzichten geven over de open rates (hoe veel mails geopend worden), click-through rates (waar op geklikt wordt in de mail) en de bounce rates (welke mails niet aankomen bij de ontvanger).
Daarnaast wil Google ook meer informatie verstrekken over waarom bepaalde mails mogelijk gemarkeerd worden als spam of geweigerd worden.
Tot slot heeft Google beloofd om te zorgen voor genoeg educatieve middelen en ondersteuning aan verzenders die moeite hebben om zich aan te passen aan de nieuwe richtlijnen. Hierbij kun je denken aan documentatie, handleidingen en mogelijk zelfs persoonlijke ondersteuning.
Kortom, de nieuwe maatregelen die Google heeft getroffen zijn ontworpen om het algemene e-mailverkeer te verbeteren en de spam te minimaliseren.
Gezien veel van onze klanten gebruik maken van Mailblue en Mailchimp, hebben we per platform een link toegevoegd waarmee je kunt checken welke instellingen in je domeinnaam nog aangepast moeten worden.
Mocht je er met bovenstaande documentatie toch niet uitkomen, neem dan gerust contact met ons op!
In dit gesprek verkennen we jouw ambitieuze doelen en hoe jouw nieuwe website daar een sleutelrol in kan spelen.